Woordenboek
Elke sector heeft zijn vaktermen. Dat is met de arbeidsmarkt niet anders.
Om elkaar goed te begrijpen is het essentieel om deze begrippen helder te hebben, dat weten we waarover we het hebben.
Hierbij dus een aantal op een rij.
Employer branding
Het employer brand betekent letterlijk ‘het werkgeversmerk’.
Employer branding is dan het geheel van initiatieven en activiteiten, gebaseerd op een visie en een strategie, waarmee je het merk van je bedrijf als werkgever in de markt zet teneinde goeie medewerkers te behouden en nieuwe aan te trekken en te rekruteren.
Employer value proposition (EVP)
Een authentiek, onderscheidend set van voordelen en omstandigheden die kandidaten aanzet om bij je bedrijf te solliciteren, en die bestaande medewerkers motiveert om te blijven.
Referral programma
Een duidelijk omschreven en gecommuniceerd systeem om medewerkers te stimuleren om kandidaten aan te brengen voor de lopende vacatures, waarvoor zij al dan niet een beloning krijgen.
Jobsite
Een aparte of geïntegreerd deel van je website waarop je focust op je bedrijf als werkgever, de EVP concreet vertaalt, getuigenissen plaatst, vacatures publiceert en de sollicitatieprocedure uitlegt.
De candidate experience
Het geheel van ervaringen van een kandidaat van de eerste vorm van communicatie, over het eerste contact en het sollicitatieproces, tot en met de eerste werkdag.
Onboarding
De procedure die de opstart van een nieuwe medewerker definieert, vanaf het tekenen van de arbeidsovereenkomst, over de eerste werkdag tot het moment dat deze de nieuwe job zelfstandig kan uitvoeren.
Talent pool
Een groep van relevante potentiële kandidaten die mogelijk interesse hebben om voor je bedrijf te werken en waar je contact mee houdt om uit te rekruteren op het moment dat een vacature vrij komt.
Interne communicatie
Het geheel van boodschappen en kanalen waarmee je medewerkers informeert en betrekt bij processen die hun werk en het bedrijf op zich beïnvloeden.
Bedrijfscultuur
Het geheel van waarden, afspraken, rituelen en gewoontes die de eigenheid bepalen van het bedrijf en het gedrag van de mensen die er werken, en die in functie staat van de bedrijfsstrategie.
Sollicitatieprocedure
Het proces dat op voorhand wordt vastgelegd en bepaalt hoe een kandidaat kan solliciteren, hoe, wanneer en wat er gecommuniceerd wordt, hoe de screening en de selectie gebeurt, hoe en wanneer de arbeidsvoorwaarden besproken worden en hoe en wanneer het contract getekend wordt.