← Terug naar overzicht

Wat doe je met een medewerker met een ongepaste attitude?

Mensen maken fouten. Dat is nooit anders geweest. Iemand die een grens overschrijdt of ongepast gedrag vertoont, kan je daarop aanspreken. Door de juiste vragen te stellen en niet meteen in het offensief te gaan, kom je al een heel eind.  Elk bedrijf heeft een...

8 valkuilen die je in een sollicitatiegesprek beter vermijdt

Als je eindelijk een geschikte kandidaat voor die vacature hebt gevonden, zorg dan dat je van dat eerste gesprek goed werk maakt. Want kandidaten kunnen de mist ingaan tijdens een sollicitatiegesprek maar de werkgever ook.  Een kandidaat heeft vandaag de keuze uit...

Loyale medewerkers vragen een royale bedrijfsleider.

Wie wil dat niet, topmedewerkers die zich elke dag voor 100% blijven inzetten om van het bedrijf een succes te maken terwijl ze weten dat ze ergens anders misschien meer kunnen verdienen. 

Elke ondernemer die loyale medewerkers heeft, weet dat loyaliteit moet verdiend worden en niet onvoorwaardelijk is. 

We zijn er ons niet altijd van bewust dat wie loyaliteit verwacht, die eerst zelf moet geven. Loyale medewerkers zijn het resultaat van een royale werkgever. Het is vanzelfsprekend dat je prestaties correct beloont maar ook voor toegevoegde waarde mag erkenning gegeven worden. Royaliteit heeft niet veel te maken met geld, wel met gul geven. Het geven van aandacht, erkenning, tijd, hulp, informatie, ondersteuning, energie, … voor sommigen gaat dat vanzelf maar voor de meesten onder ons, en ik spreek voor mezelf, is dat minder evident. We worden vaak opgeslorpt door de dagelijkse bezorgdheden waardoor het moeilijk is om echt aanwezig te zijn voor anderen. De uitdaging is om je er van bewust te zijn door eraan te denken, te vertrekken vanuit het verstand tot je het verinnerlijkt hebt en het een automatisme wordt.

Loyaliteit is net als winst een resultaat van iets anders en geen doel. Loyaliteit kan je moeilijk als waarde opdringen maar het kan wel het gevolg zijn van de bedrijfscultuur. Het bedrijf zal door de medewerkers afgerekend worden op hoe de waarden gehanteerd worden in de praktijk, op de manier van omgaan met mensen, in tijden van voorspoed én van tegenslagen. Loyaliteit wordt verdiend door consequent te handelen naar de waarden waar het bedrijf voor staat. Dat geldt overigens ook voor klanten.

Jaren terug werden we door een groot bedrijf uitgenodigd voor een pitch voor het ontwikkelen van een employer branding campagne. Op de briefing legde de marketingmanager uit dat de essentie van de strategie was om ‘zoveel mogelijk jonge, knappe vrouwen aan te werven die we vervolgens in twee jaar opbranden …’. We stonden redelijk perplex. Terug op kantoor hebben we met het team de koppen bij elkaar gestoken voor een discussie. Uiteindelijk hebben we besloten niet mee te doen omdat we meenden dat hun filosofie niet strookte met onze waarden.  

We vonden het belangrijk om onze identiteit niet te verloochenen. Daarvoor moesten we consequent durven zijn. We hadden de kans op een mooi budget laten voorbijgaan maar onze beslissing en het feit dat ze door iedereen gedragen was, heeft het team dichter bij elkaar gebracht. We voelden dat, wat ons met elkaar verbond, ook echt was. Omdat we loyaal waren t.o.v. onze waarden wisten de medewerkers dat diezelfde loyaliteit ook zou gelden als het over hen zelf ging.

 

Tip.

Een van onze beste mensen werd op een bepaald moment benaderd voor de functie van CEO bij een concurrent. De man worstelde enorm met het dilemma. Enerzijds wou hij ons loyaal blijven, anderzijds was dit voor hem een unieke gelegenheid.

Uiteindelijk koos hij voor de nieuwe uitdaging. Het duurde even voor de emoties bedaard waren, maar dan stelde ik vast dat zijn loyaliteit zich vertaalde in respect. Hij bleef diezelfde enthousiaste ambassadeur van ons bedrijf, zelfs als CEO van een concurrent. Blijkbaar kan een warme, loyale relatie een band scheppen over tijd en grenzen heen.

 

Wil je met mij van gedachten wisselen over de rol van de bedrijfscultuur om de gewenste kandidaten aan te trekken en de goeie medewerkers te behouden?

Neem hier contact met mij op voor een gratis kennismakingsgesprek.