Wie wil dat niet, topmedewerkers die zich elke dag voor 100% blijven inzetten om van het bedrijf een succes te maken terwijl ze weten dat ze ergens anders misschien meer kunnen verdienen. Elke ondernemer die loyale medewerkers heeft, weet dat loyaliteit moet verdiend...
Wat doe je met een medewerker met een ongepaste attitude?
Mensen maken fouten. Dat is nooit anders geweest. Iemand die een grens overschrijdt of ongepast gedrag vertoont, kan je daarop aanspreken. Door de juiste vragen te stellen en niet meteen in het offensief te gaan, kom je al een heel eind. Elk bedrijf heeft een...
Als je eindelijk een geschikte kandidaat voor die vacature hebt gevonden, zorg dan dat je van dat eerste gesprek goed werk maakt. Want kandidaten kunnen de mist ingaan tijdens een sollicitatiegesprek maar de werkgever ook.
Een kandidaat heeft vandaag de keuze uit veel opportuniteiten en zal pas een beslissing nemen na meerdere gesprekken. Dan is het van het grootste belang dat de ervaring die je de kandidaat biedt zo positief mogelijk is.
Het sollicitatiegesprek is een belangrijke sleutel in wat we de candidate experience noemen. Als het daar mis loopt, kan je het meteen vergeten. Toch maken we in dit gesprek vaak nog de meest eenvoudige fouten. We zetten hier 8 van die te voorkomen valkuilen op een rij.
- Je bent slecht georganiseerd
De kandidaat is mooi op tijd. Maar jij bent ergens nog volop bezig. Aan de receptie vragen ze even te wachten… en te wachten, zonder te zeggen hoe het komt. Uiteraard zeg je sorry als je er na een kwartier eindelijk bent maar de vergaderzaal is bezet. Dan maar op je bureau, maar er is net niemand om koffie te brengen en zelf heb je daar geen zin in want je bent al te laat… Hoe zou die kandidaat denken over je organisatie?
- Je geeft geen antwoord op cruciale vragen
Kandidaten zullen hun beste beentje voorzetten om hun ambitie, interesses en vaardigheden te benadrukken. Ze weten dat ze vragen moeten stellen en niet focussen op het loon en de arbeidsvoorwaarden. Maar die willen ze natuurlijk wél weten. Als je de kandidaat dan in het ongewisse laat, zal hij of zij er niet geruster op worden. De uitdaging is dus ook de vragen te beantwoorden die níet gesteld worden.
- Je vraagt wat je al had kunnen lezen
Een klassieker. Je hebt het CV in handen en stelt vragen waarvan de antwoorden duidelijk in dat CV te lezen staan. In veel sollicitatiegesprekken gaat kostbare tijd verloren aan het uitwisselen van informatie die ook al schriftelijk was gedeeld. Het is niet alleen weinig efficiënt, voor de kandidaat is het ook een kwelling. Die heeft zich immers voorbereid, is zenuwachtig, en wil graag over zijn motivatie vertellen. In plaats daarvan geef je hem/haar het gevoel de zoveelste kandidaat te zijn waarover je niets lijkt te weten. Dat ogenschijnlijk gebrek aan interesse zal snel wederzijds zijn.
- Je legt het doel en verloop van het gesprek niet uit
De kandidaat komt naar het gesprek met bepaalde verwachtingen. Hij/Zij zal zich hebben voorbereid op specifieke vragen en als die dan niet worden gesteld, wordt die enkel ongeduldig en onzeker over het verloop van de sollicitatieprocedure.
Daarom is het goed om vooraf te vertellen wat je van het eerste gesprek verwacht en wat erna komt, bijv. een tweede gesprek waar je dieper op de job ingaat en een rondleiding in het bedrijf geeft. Het afstemmen van verwachtingen blijft in elke fase een van de grootste uitdagingen, ook als de persoon wordt aangeworven.
- Vragen om te herhalen
Het is best vervelend voor de kandidaat om te moeten herhalen wat hij/zij in het cv geschreven heeft. Nog lastiger wordt het als je vraagt of het echt zus of zo is, dat geeft geen blijk van vertrouwen. Of vragen om zich te herhalen als je telkens iemand nieuw de kamer inroept. Laat de kandidaat in één keer z’n verhaal doen, kennismaken met anderen kan later en anders had je die extra persoon er maar beter meteen bij gevraagd.
- Je houdt zelf alles achter de hand
Je hoeft de bedrijfsgeheimen niet meteen op tafel te gooien, maar een sollicitatiegesprek is een kennismaking langs twee kanten. Als je niets van jezelf toont, zal de kandidaat weinig zin krijgen om voor jouw bedrijf te werken.
Vertrouwen opbouwen is misschien wel het belangrijkste doel van een eerste kennismaking. Dat kan enkel als je het persoonlijk maakt, en ook ruimte geeft aan emoties.
Het is logisch om over het bedrijf, de mensen en jezelf te praten. Maar het is even belangrijk om feedback te geven over hoe de kandidaat het gedaan heeft in het gesprek.
- Je vergeet de tijd
Nog een kwestie van afstemmen van verwachtingen. Als je een gesprek van een uur plant, maak er dan geen anderhalf of twee uur van. De kandidaat heeft wellicht andere verplichtingen of afspraken waar die zich aan wil houden.
Vind je het echt de moeite om met de kandidaat verder te praten, plan dan een langer gesprek in of spreek een vervolggesprek af. Dat is eerlijker dan eerst een uur uitweiden en dan achteraf toch afwijzen.
- Je weet te weinig van de functie
Het is voor een kandidaat altijd fijn om een gesprek te hebben met de zaakvoerder. Dat geeft een gevoel van erkenning, dus als het kan, zeker doen. De valkuil is dan weer dat je bijv. geen technische details kent van de functie. De kandidaat kan dan geen concrete vragen stellen en zal op zijn honger blijven zitten. Omdat jij de zaakvoerder bent, zal die daar niet gauw een opmerking over durven maken. Het is geen goed idee om na een half uur iemand erbij te roepen die de vragen kan beantwoorden want dan kan de kandidaat opnieuw beginnen. Vraag die extra persoon er dus beter van in het begin bij en sluit af onder vier ogen. Dan kan je ook beter over de kandidaat oordelen en eerlijk feedback geven.
Conclusie
Er kunnen natuurlijk veel redenen zijn waarom een kandidaat afhaakt. Misschien ligt de locatie hem niet, valt het gebouw erg tegen of voelt het gewoon niet goed. Net daarom is de uitdaging om een zo volledig mogelijke, positieve beleving aan te bieden. En ja, het sollicitatiegesprek is één van de mijlpalen.
De uitdaging is om er in ieder geval voor te zorgen dat je evengoed bent voorbereid op het gesprek als de kandidaat.
Tip.
Net als ik, houden veel mensen, ook jongeren, van een lekkere kop koffie of thee.
Een waardevolle tip, laat het goeie zijn! Zelf geen fan, laat je adviseren door een kenner.
Een bezoeker, ook een kandidaat dus, koffie offreren is een gebaar van welkom zijn en respect.
Maak van goede koffie en thee een correcte beleving. En niet alleen in de directiekamer.
Wil je met mij van gedachten wisselen over de rol van de sollicitatieprocedure om de gewenste kandidaten aan te trekken en de goeie medewerkers te behouden?
Neem hier contact met mij op voor een gratis kennismakingsgesprek.